עמוד הבית » יינות יקב גת-שומרון

יינות יקב גת-שומרון

צילום באדיבות ליאור נחום
היקב, כשמו כן הוא, נמצא בשומרון. הבעלים-יוקב-יינן הוא ליאור נחום, מהנדס אלקטרוניקה במקצועו. כיוקבים ישראליים רבים מהדור ה"צעיר", הוא הגיע לייצור יין מאהבת היין. בתחילה כיקב גראז' וכתחביב, ובהמשך כיקב בהיקף בינוני וכעסק לכל דבר. כיום מייצר יקב גת-שומרון 35,000 בקבוקי יין - אדומים, לבנים, ומתוקים.

24K ויונייה 2012. יין קינוח בסגנון 'יין קרח'* (Ice wine, Eiswein), מיֵינָבֵי וִיוֹנייֶה (Viognier) מכרם נבחר בעמק האלה. היין הופק בתהליך מיוחד של הקפאה וסחיטה עדינה, ותסיסה ארוכה של כחצי שנה בטמפרטורה נמוכה. כמרבית היינות המתוקים, גם ה-24K יכול להתיישן ולהשתבח שנים רבות. השם 24K – עשרים וארבעה קָרָט, ניתן ליין בהשראת צבעו הזהוב ועושר טעמיו.

היין מגיש לאף זר פרחים מתוקים ושמץ של לַיים. בחֵך איזון מעולה של מתיקות וחמצוציות עם חֲמוּצִיוֹת (cranberry), דבש ניחוחי ושמץ אננס. השיהוי (finish) ארוך, 9 קודאלי מ-12, עם טעם של עוד. 12% אלכוהול.  149 שקל לבקבוק של 375 מ"ל, באריזה מהודרת.

יין זה, כיינות לבנים וכמקובל עם 'יין קרח', יש להגיש מצונן, אבל לא קר. כ-10 מעלות יהיה מעולה ויניב את מלוא יפעת היין. במה שותים? בגביע של יין לבן, אבל מוזגים רק כשליש מן הכמות המקובלת ליין לבן, מפני שה-24K מרוכז ואינטנסיבי. ה-24K מתאים כלגימה איטית ומענגת כשלעצמו. מתאים מאוד גם עם גבינות חריפות ונישנושים מלוחים. לא מתאים לשתותו עם דברים שיותר מתוקים ממנו, בכדי למנוע "ריב" בין היין לבינם. הכי טוב? עוגת גבינה.

24 צילום איל קרן

לתשומת לב: על התווית ממליץ היקב להכניס את היין למקפיא כשעה לפני ההגשה. אני ממליץ מאוד שלא  להעניש יין חף מפשע בהגלייה למקפיא. יין נכנס במקפיא להלם, שייקח לו ימים אחדים להתאושש ממנו, אם בכלל. ובכל מקרה ההקפאה גורמת למולקולות שונות להישבר ולתרכובות להתפרק, והיין מאבד מאיכויותיו, מה שפוגם בניחוחותיו ובטעמיו – וחבל. עוד ממליץ היקב להגיש את היין בטמפרטורה של 6 מעלות. חבל. שתיית היין בטמפרטורה נמוכה כל כך מקהה את פיטמיות הטעם, כך שאינן מסוגלות לחוש את מלוא הטעמים. הנכון, והנהוג בעולם התרבותי, הוא לשתות יין כזה בטמפרטורה של 10 ואף 12 מעלות – ולֵיהָנוֹת כך ממלוא הטוּב שהיין אוצר בקירבו!

בלאן ד נואר 2019. לָבָן מִשָּׁחוֹר, בּלַאן' דְ נוָ'אר (Blanc de noirs). כך מכונה יין לבן המופק מיֵינָבים שחורים. זאת להבדיל מיַיִן לבן המופק מיֵינָבים לבנים. יין לבן נוצר מיֵינָבים שחורים, כאשר לא מאפשרים כמעט מגע בין התירוש – שהוא לבן גם מיֵינָבים שחורים – עם הזָגִים, המעניקים את הצבע ליינות האדומים. התואר היאה בעברית ליין זה הוא 'יַיִן חִיוַריָן' (Vin gris), שזה יַיִן לבן משחור עם תו קל של אדמומיות. ה-'בלאן דְ נוָאר 2019' של יקב גת-שומרון הופק מיינבי קברנה סוביניון השחורים. חרף צבעו היין הזה הוא מלא גוף כיאה ליין שהופק מק.ס., אך עם זאת יש בו רעננות והוא "גָרִיס" (Crispy – מה שהעילגים מכנים בטעות גסה "פריך").

בלאן ד נואר צילום איל קרן

יין ה'בלאן דְ נוָאר' הזה, אך לא רק הוא, מעיד על כך שעסקינן ביוֹקֵב מקורי, אשר לא די לו במה שעושים כולם. הראשון שעשה כאן יין 'בלאן דְ נוָ'אר' הוא בארי ססלוב הזכור לטוב מיקב 'ססלוב', שהיה ואיננו עוד. גם הוא עשה את ה'לבן משחור' שלו מיינבי קברנה סוביניון.

יינבי הק.ס. נסחטים לקבלת התירוש השקוף והזגים מורחקים כמעט מיידית, בכדי להימנע מן הצבע האדום ומן הפוליפנולים המצויים בהם ומאפיינים יינות אדומים. התוצאה, יין לבן מלא-גוף, דבר שאינו אופייני ללבנים, אף עשיר ומגוון הנשלט על ידי אשכוליוּת וצמחי תבלין, עם שמצים של פירות קיץ כמו אננס ומנגו. הטעמים שבחֵך מאשרים עד כמה האף מדוייק. השיהוי בחך (finish) ממושך כשל ק.ס. אדום, 7 קודאלי מ-12. היין מתאים כמובן לדגים ופירות-ים, וחרף צבעו גם לבשרים, בעיקר מעושנים למיניהם. 13.5% אלכוהול. 99 שקל.

עוד ביינות היקב

יין רוזה:

רוזה 2019

יין יבש בגוון אדום בהיר, רֶקָח של יֵינָבֵי קברנה סוביניון ומעט פְּטִי וֶרדוֹ. היֵינָבִים נבצרו ידנית. השרייה קלה על הזגים לפני הסחיטה, הניבה יין רוזה. 89 שקל.

יינות אדומים:

קברנה פרנק שמרי בר 2017. יין אדום יבש מיֵינָבֵי קברנה פרָאן מכרם יחיד. היין תסס על שמרי בר, והתבגר בחביות עץ אלון צרפתי. 195 שקל.

פטי וורדו שמרי בר 2018. יין אדום יבש מיֵינָבֵי פְּטִי וֶרדוֹ מכרם יחיד. היין תסס על שמרי בר והתבגר בחביות עץ אלון צרפתי. לא מסונן.  139 שקל.

קברנה סובניון שמרי בר 2017. יין אדום יבש שהופק מיינבי קברנה סוביניון מכרם יחיד. היין תסס על שמרי בר, והתבגר בחביות עץ אלון צרפתי. לא מסונן.  129 שקל.

קברנה סובניון שמרי בר 2017 יקב גת-שומרון צילום איל קרן

שיראז שמרי בר 2018. יין אדום יבש מיינבי שיראז מכרם יחיד. היין תסס על שמרי בר, והתבגר בחביות עץ אלון צרפתי. לא מסונן. 129 שקל.

יינות אדומים מתוקים:

גתות במתיקות מעודנת 2012. רֶקָח של יינבי קברנה סוביניון, מרלו וּפְּטִי וֶרדוֹ. היין יושן בחביות עץ אלון צרפתי במשך כשנתיים. מתיקותו מעודנת ומחירו 85 שקל.

גתות אדום מתוק 2012. רֶקָח של יינבי קברנה סוביניון, מרלו וּפְּטִי וֶרדוֹ. היין יושן בחביות עץ אלון צרפתי במשך כשנתיים. יין עם מתיקות עשירה. 85 שקל.

RED DIAMOND 2012. רֶקָח של יֵינָבֵי שיראז וּפְּטִי וֶרדוֹ מבציר מאוחר, שעבר תסיסה ממושכת בשל ריכוז הסוכר הגבוה, והתבגר במשך 5 שנים (!!) בחביות עץ אלון צרפתי. המהדורה מוגבלת וממוספרת. 295 שקל.

יין רד דיימונד 2012, יקב גת-שומרון, צילום איל קרן

* מתוך 'מילון שקד – המילון האנציקלופדי למונחי יין':

יֵין קֶרַח

Vin de glace

Icewine

Eiswein

יַיִן מתוק העשוי מיֵינָבים בשלים מאוד, שקפאו חלקית.

מקור יין הקרח בכרמי גרמניה, היכן שיש לעיתים – באיזורי הריין והמוזל – לילות כפור אף במועדים מאוחרים כחודש הבציר. די בליל כפור אחד בו צונחת הטמפרטורה אל מתחת למינוס ˚7- מעלות לגרום ליֵינָבים הרגילים לקפוא לחלוטין, ככדורי קרח. לעומתם, היֵינָבים שהבשילו מאוד, ושתכולת הסוכר בהם גבוהה, קופאים רק חלקית.

אשכולות אלה נבצרים ונסחטים בטכניקה המיושנת – הלא פנאומטית. כך ניגר תירוש רק מן היֵינָבים הבשלים מאוד, המתוקים מאוד, שלא הפכו לכדורי קרח. הנגר הראשון (first run) הזה מותסס ונקרא 'יין קרח'.

הדעות על היינות האלה חלוקות על פני כל הקשת; יש הקוראים להם "תאונה" ומתייחסים אליהם כאל קוריוז לא ממש ראוי, ויש המאוהבים בהם. בכל אופן הם אינם יכולים להיות ברמה של יינות בציר מאוחר מובחרים.

במדינות שאין בהן טמפרטורות מקפיאות, יש העושים יין בסגנון יין קרח. הם  לא מחכים לכפור ונוקטים בשיטת מיצוי בהקפאה (cryoextraction) או "מה שלא יעשה הטבע יעשה המקפיא." מקפיאים יֵינָבים עד למינוס תשע מעלות, התירוש שמתקבל מן היֵינָבים המתוקים ביותר הוא בעל ריכוז סוכר של כ-40% ומניב, אחרי תסיסה איטית, יין מתוק.

מאת: יעקב שקד

הוספת תגובה

הוספת תגובה